Kompetencje konsultanta ds. rekrutacji

Kompetencje konsultanta ds. rekrutacji

Stanowiska pracy związane z branżą zarządzania zasobami ludzkimi często jawią się jako posady, które nie wymagają posiadania specjalistycznej wiedzy, czy też odpowiedniego doświadczenia zawodowego. W powszechnej opinii praca w human resources kojarzy się z administracją dokumentacją pracowniczą w ramach danej organizacji. Nie jest to do końca prawda, administracja dokumentacją zatrudnionych pracowników jest tylko jednym z wielu segmentów hr, który najczęściej nazywany jest obsługą kadrowo – płacową.

Rzeczywiste zarządzanie zasobami ludzkimi oznacza ciągły kontakt z zatrudnionym personelem, wpływ na kształt polityki personalnej, czy też dobór kandydatów, którzy po decyzji o ich zatrudnieniu stają się członkami danej organizacji. Z punktu widzenia rozwoju danej firmy, są to zatem zadania kluczowe i tym samym wymagają właściwego podejścia do ich wypełnienia. Z tego też powodu niezbędne jest, aby zadania dotyczące human resources powierzyć specjalistom, którzy potrafią kreować politykę personalną, czy też współpracować z zatrudnionym o jego roli, miejscu w strukturze organizacji. Już sama rekrutacja pracownika jest działaniem skomplikowanym i wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji. Dotyczy to przede wszystkim osób, które zajmują się pozyskiwaniem kandydatów na dane stanowisko pracy w ramach zewnętrznej firmy doradztwa personalnego.

Praca z drugim człowiekiem, czyli kandydatem, oznacza ciągłą niepewność. Rekruter nie jest w stanie przewidzieć, czy kandydat mówi prawdę na temat posiadanych kwalifikacji, czy nagle nie zrezygnuje z udziału w projekcie rekrutacyjnym; kandydat nie musi również przyjmować zaproponowanej mu oferty pracy. Te i wiele innych sytuacji, rekruter powinien brać pod uwagę w wykonywaniu swoich codziennych obowiązków. Warto w tym miejscu zastanowić się, jakimi cechami powinien charakteryzować się idealny kandydat na stanowisko konsultanta ds. rekrutacji.

Kompetencje konsultanta ds. rekrutacji
  1. Odporność na stres. To jedna z głównych cech, jakimi powinien charakteryzować się rekruter. Presja czasu, brak odpowiednich kandydatów skutecznie wprowadzają atmosferę ciągłego stresu. Rekruter jest łącznikiem między pracodawcą a pracobiorcą, tym samym musi wsłuchiwać się w potrzeby jednego i drugiego; musi pogodzić interesy obydwu stron. Ponadto współpraca z drugim człowiekiem niemal zawsze obarczona jest pewnym stopniem niepewności. Specyfika firmy doradztwa personalnego dodatkowo wzmaga stresowość zawodu. Z reguły konsultant ds. rekrutacji realizuje kilkanaście projektów jednocześnie. Dodatkowo na każdy z realizowanych projektów należy w stosunkowo krótkim czasie dostarczyć listę rekomendowanych kandydatów – co wbrew pozorom nie jest takie proste, warto wtedy podeprzeć się narzędziami wspierającymi rekrutację. Stres może być również generowany reakcją klienta na współpracę. Każdy z projektodawców chciałby otrzymać kandydatów w jak najszybszym czasie, dostępnych od zaraz, z niewielkimi oczekiwaniami finansowymi i do tego posiadającego wszystkie wymagane kwalifikacje. Rzeczywistość rynku pracy jest jednak nieco inna od wyobrażeń klienta i często nawet najlepszy rekruter nie jest stanie spełnić wygórowanych oczekiwań swojego zleceniodawcy.
  2. Elastyczność. To również bardzo ważna cecha w pracy konsultanta ds. rekrutacji. Powinien być on przygotowany na zmianę terminu rozmowy z kandydatem, na zmianę oczekiwań klienta względem kandydatów na wolne stanowisko pracy. Same spotkania rekrutacyjne mogą odbywać się poza regularnymi godzinami pracy i poza firmą konsultanta. Umiejętność dostosowania się do obecnej sytuacji może zatem zadecydować o pomyślności projektu rekrutacyjnego.
  3. Determinacja. Dążenie do realizacji zamierzonego celu jest w zasadzie cechą niezbędną w zawodzie rekrutera. Wielu konsultantów w ramach swoich obowiązków ma nie tylko realizować projekty rekrutacyjne, ale również je pozyskiwać. W rzeczywistości oznacza to sprzedaż usług oferowanych przez firmę doradztwa personalnego. Rzeczywistość rynku usług rekrutacyjnych pokazuję, że pozyskanie kolejnych zleceń wymagań dużej cierpliwości i umiejętności sprzedażowych. Nie każdy jednak jest gotowy na to, żeby „jak nie wpuszczają drzwiami, to wejść oknem”. Konsultant również nie może się poddawać w przypadku, kiedy nie posiada odpowiednich kandydatów w systemie HR na dane stanowisko pracy. Należy szukać do skutku, aby rekrutacja pracownika była skuteczna.
  4. Innowacja. Konsultant ds. rekrutacji to tak naprawdę „łowca głów”. Jego zadaniem jest wyszukać wszystkimi możliwymi sposobami najbardziej wartościowych kandydatów. Specyfika współpracy na linii firma doradztwa personalnego – klient polega na tym, że przedstawiany kandydat musi być unikalny, nieznany dla klienta wcześniej. Stąd potrzeba wyszukiwania osób, które niekoniecznie są obecne na portalach kariery, niechętnie przesyłają swoje CV na publikowane ogłoszenia o pracę. Rekruter musi zatem użyć swoich kontaktów, umiejętności, aby dotrzeć do najlepszych i na pierwszy rzut oka niedostępnych kandydatów. Biorąc pod uwagę fakt, że niektóre projekty rekrutacyjne są bardzo trudne, umiejętność poszukiwania nowych dróg dotarcia do kandydatów wydaje się być bardzo cenna.
  5. Kompetencje konsultanta ds. rekrutacji Umiejętności sprzedażowe. Rekruter to również sprzedawca. Z jednej strony, jak zostało to już wspomniane, duża część konsultantów w swoich obowiązkach zawodowych ma również zadania związane z pozyskiwaniem nowych projektów rekrutacyjnych. Kontakt z potencjalnym klientem oznacza tym samym sprzedaż usług rekrutacyjnych. Duża konkurencja na rynku usług doradztwa personalnego sprawia, że umiejętności sprzedażowe stają się coraz bardziej cenne. Z drugiej strony oferta pracy, która jest do zaoferowania dla kandydata, powinna zostać przedstawiona w sposób zachęcający do jej podjęcia. W sytuacji, kiedy wielu kandydatów może wybierać sobie oferty pracy, właściwa prezentacja swojej i przekonanie do tej oferty kandydata, wydaje się być niezbędne.

Każda profesja wymaga posiadania zestawu pewnych kompetencji. Jedne z nich są do nabycia wraz z doświadczeniem zawodowym, czy też szkoleniami; inne dane są z bogactwem osobowości. Bez względu jednak na to, skąd pochodzą kompetencje do wykonywania obowiązków związanych z prowadzeniem projektów rekrutacyjnych, warto mieć świadomość konieczności ich posiadania.